tel 021/382 090
fax 021/382 091
mail nsb@nsb.hr
adresa Put Supavla 19, 21000 Split

Debeljak najavljuje vojsku novih direktora protiv ‘reket hobotinice’
Neki od 22 nova direktora u “Brodosplitu” koje samoborski DIV upravo traži preko javnog natječaja, mogli bi u splitskom škveru zauzeti svoja mjesta već idućeg mjeseca, doznajemo jučer od Tomislava Debeljaka, predsjednika Uprave DIV-a. Cijeli proces uspostavljanja nove upravljačke strukture u “Brodosplitu” mogao bi biti gotov u rujnu. Novi vlasnik “Brodosplita” raspisao je natječaj za gotovo sve sektore poslovanja društva, od operativnog direktora tvrtke, preko financija i tzv. ljudskih resura, do projektiranja i opremanja brodova.
Napokon su ga i novinari skužili
− Očekujem da na 50 posto od 22 direktorska mjesta budu ljudi koji i danas rade u “Brodosplitu” na istim ili na nekim drugim poslovima. Kriteriji koji će presuditi u izboru zavise od sektora do sektora, no sigurno je da uz stručne kvalifikacije, radno iskustvo i motivaciju, isto tako moraju biti cijenjeni, te ih mora odlikovati optimizam, potpuna predanost poslu i ambicioznost.

Dobre plaće plus bonusi
Natječaj provodi tvrtka “Adecco”, specijalizirana za potragu za odgovarajućim ljudima, no konačnu odluku o izboru ljudi donosimo Darko Pappo i ja – najavljuje Debeljak, koji s Pappom uskoro dolazi u Split kako bi upravljao “Brodosplitom”.

Prvih godinu dana, kaže, najvažnije je za ostvarenje planova koji novi vlasnici imaju sa škverom.

− Menadžeri koje izaberemo imat će za hrvatske prilike odgovarajuće plaće plus velike bonuse za ostvareno. Tražit ćemo ljude koji su spremni žrtvovati se za cilj koji imamo – poručuje novi vlasnik “Brodosplita”.

Novina u unutarnjoj organizaciji splitskog brodogradilišta bit će Sektor zaštite ljudi, imovine i podataka, direktor kojega se također traži na spomenutom natječaju. Debeljak objašnjava da takav odjel iziskuje sadašnja situacija u “Brodosplitu”.

− Naša su saznanja da najmanje 90 posto sadašnjih zaposlenika “Brodosplita” ima, slikovito rečeno, “putra na glavi”, odnosno da su na određeni način uvučeni i da su sudjelovali u nekim radnjama koje ih opterećuju u normalnom, svakodnevnom radu. Zato se u “Brodosplitu” pretežiti dio energije godinama trošio na razne politike i međusobna sukobljavanja, umjesto na ono što donosi boljitak tvrtke.

Pritisci za dobavljače
To se mora promijeniti radi dugoročnog održivog i pozitivnog poslovanja “Brodosplita”, te na ponos i korist svih kvalitetnih i poštenih radnika tvrtke, kako sadašnjih, tako i budućih – kaže novi vlasnik splitskog škvera, spominjući i “reket-hobotnicu” u “Brodosplitu”.

Riječ je, dodaje, o tome da svi s kojima su razgovarali u “Brodosplitu” govore o pritiscima pri kadroviranju i izboru dobavljača, ne imenujući od koga dolaze ti pritisci. Novi direktori moraju razbiti tu “reket-hobotnicu”, odlučan je Debeljak.
Napokon su ga i novinari skužili
− Uvodimo i sektor produktivnosti, normiranja, kontrole i informatike koji će voditi brigu da oni koji više i uspješnije rade za to budu i adekvatno nagrađeni, a sve kako bismo što prije ostvarili svjetsku razinu produktivnosti u brodogradnji – upozorava naš sugovornik.

Nova upravljačka struktura “Brodosplita” imat će mogućnost izbora svojih prvih suradnika, kao i voditelja manjih poslovnih jedinica. To znači da će obuhvat kadrovskih promjena u brodogradilištu biti nekoliko puta veći od 22 direktorska mjesta.

Jurica Pavičić: DIV traži od škverana falši optimizam
Početkom ovoga tjedna u novinama koje čitate pojavio se oglas natječaja za radno mjesto koji ni jednom čitatelju nije mogao promaknuti. Za početak, oglas o kojem je riječ prostirao se na tri novinske stranice, a radnih mjesta za koja je bio raspisan bilo je čak dvadeset i tri – i sva su bila direktorska.

Natječaj za omanji autobus budućih direktora objavila je tvrtka DIV, novi vlasnik splitskoga brodogradilišta, a na tom natječaju traže ljude koji će voditi dvadeset i tri škverska odjela ili tvrtke kćeri. Osim ako i sami ne traže posao, ljudi obično ne čitaju sadržaj oglasa za radno mjesto.

Stoga bih i ja vjerojatno preskočio ta tri lista novina gusto ispisana malim fontom da me toga dana jedan mladi inženjer brodogradnje nije upozorio na njih i predložio mi da pročitam njihov sadržaj.

Preda mnom se nakon čitanja otvorio cijeli jedan novi, nadnaravni svijet. Naravno, kao i na svakom natječaju za posao, i na ovom natječaju za škverske direktore postoje uvjeti koje kandidat mora zadovoljiti. Neki od tih uvjeta su očekivani: viša stručna sprema, ponegdje tehnički, ponegdje ekonomski fakultet, znanje informatike, tečan engleski ili radno iskustvo.

Neki od uvjeta koje DIV traži tako su samorazumljivi da se čovjek čudi zašto su navedeni u oglasu – primjerice, „motiviranost“ i „poštenje“. Neki pak od uvjeta koje moraju zadovoljiti budući DIV-ovi direktori, međutim, doista su neobični.

Tako se među dvadeset i tri oglasa za buduće škverske šefove u njih desetak kao obavezni uvjet traži „optimizam“, a čak u njih trinaest nešto što onaj tko je sročio oglas naziva „otpornost na utjecaj filozofije pojedinaca“. Ako je suditi prema oglasima za “Brodosplitove” direktore, važno je da direktori nemetalne opreme i antikorozivne zaštite budu optimisti, no to nije uvjet za direktora pogona izrade sekcija, kao ni za direktora nabave.

„Otporni“ na „filozofiju pojedinaca“ moraju biti direktori prodaje, nabave, informatike, održavanja i energetike – dočim za financijskog direktora i direktora sektora upravljanja kvalitetom to neobično svojstvo nije potrebno. Istinski osupnut tekstom oglasa, od ponedjeljka pa sve do danas pokušavam zamisliti kako mora izgledati intervju za posao na kojem poslodavčev head-hunter mjeri „optimizam“ i „otpornost na filozofiju“.

Počinje li job interview tako što kandidata pitaju kako misli da će Hajduk odigrati u subotu protiv Lokomotive? Ili ih u svoj optimizam on mora uvjeriti motivacijskim govorom u stilu Gordona Gekka iz „Wall Streeta“? Mjeri li se kandidatoV optimizam na poslu, ili i optimizam kad su u pitanju zdravlje, obitelj i geopolitička situacija? I dok još mogu nejasno zamisliti način na koji DIV-ovci testiraju optimizam, stvarno me zanima na koji način vrednuju „otpornost na filozofiju pojedinaca“.

Puštaju li na jake decibele snimljene filozofske traktate? Izlažu li kandidate zračenju Kanta, Hegela i Heideggera, pa provjeravaju koliko su rezistentni na „filozofiju pojedinaca“? Postoji li neka menzura ili šiber kojim se mjeri za „otpornost“?

I tko su ti filozofi od kojih bi trebalo uščuvati idilično škversko ozračje? Budući da je malo vjerojatno da su filozofi na koje novi direktori trebaju biti „otporni“ Sokrat, Kant ili nedajbože Marx, iz oglasa se može zaključiti samo jedno: da je „otpornost na filozofiju“ koju priziva DIV-ov oglas zapravo šifrirani naziv za nemišljenje svojom glavom, odnosno bezuvjetnu lojalnost „novom poretku“ koji nemali dio škverskih „mislilaca“ ne ljubi. Divovci nisu to tako izravno napisali, ali kao da i jesu: oglas, naime, jasno poručuje da im trebaju lojalni poslušnici, a nipošto „filozofi“ koji o svemu imaju vlastito mišljenje.

Za razliku od mnogih ljudi sa Supavla, nikad nisam razumio zašto škverani privatizaciju doživljavaju kao kataklizmu i kraj svijeta. I prije sam mislio, a dijelom i sad mislim, da je za svaku tvornicu čistija situacija u kojoj ima vlasnika, nego vječno bauljanje u agoniji dugova, đankijevska ovisnost o sanaciji države, te vješanje o vimenu poreznih obveznika kojima su ti i takvi škverovi postupno izderali i novčanik i živce.

Međutim, nakon što sam u ponedjeljak pročitao tri stranice oglasa, moram priznati da sam u svojem uvjerenju pomalo pokoleban. Naime, onaj tko je bio kadar sročiti onakve natječajne uvjete i objaviti ih na tri stranice „Slobodne“, očito ne razumije ni kulturu ni mentalitet u koji dolazi, niti uvažava socijalne partnere s kojima će morati zajedno ratovati da škver opstane. Onaj tko je bio kadar izmudrijati taj i takav tekst natječaja, očito i ne shvaća da je nehotice poslao poruku kako želi zaposliti štekere i člankolisce.

Situacija u kojoj netko oboružan tim žargonom head-huntinga i team-buildinga, tim paketom bijeloovratničkih predrasuda, uđe u škver i sudari se s njegovom starosjedilačkom patologijom, ne miriše nimalo na dobro. Preciznije – ona više zvuči kao premisa za humorističku seriju nego kao premisa za priču o poslovnom uspjehu. Kako se iz ovoga što sam napisao vidi, nisam „optimist“.

I prema „filozofiji pojedinaca“ sam uvijek otvoren, jer se uvijek može nešto naučiti i od onoga tko ima protivno mišljenje. Drugim riječima, očito ne bih nikad mogao raditi u DIV-u. A nakon što sam oglas pročitao, nisam siguran da bih to i htio.

1,838
OčajnoLošeOsrednjeDobroOdlično   (Ocijenjeno 7 puta, Ocjena: 4/5)

Komentirajte i vi

Komentari članova na web stranici objavljuju se u realnom vremenu i Nezavisni sindikat Brodosplita ne može se smatrati odgovornim za napisano. Zabranjeno je vrijeđanje, psovanje i klevetanje. Upisi s takvim sadržajem bit će izbrisani, a njihovi autori prijavljeni nadležnim službama.

Morate biti prijavljeni da biste mogli komentirati članak!

Nemate svoje korisničko ime i lozinku? Registrirajte se!